Kirjoitin syksyllä 2016 Pariisin automessuista, jonka keskeistä antia oli Volkswagen I.D -konseptin julkistus. Nyt neljä vuotta on kulunut, nyt ID.3 on ostettavissa ja ajettavissa.
ID.3:een on kasattu ehkä enemmän odotuksia kuin mihinkään muuhun autoon viime vuosikymmeninä. Sen roolia diesel-skandaalissa ryvettyneen brändin oikaisussa ilmastonmuutoksen aikakaudella on mahdotonta alleviivata liikaa. ID.3:n on tarkoitus olla koko kansan sähköauto, kuten Kupla ja Golf aikanaan.
Suurin ja tärkein haastaja ID.3:lle ja Volkswagenille valmistuu Yhdysvaltain Fremontissa, jossa uuden aikakauden sähköautovalmistajan hihnalta pukkaa muun muassa Model 3:sia.
ID.3 kehitettiin aikana, joissa sähkökäyttöiset, paikallisesti päästöttömät autot osoittautuivat ainoaksi suunnaksi johon autoja voidaan kehittää. Nyt 2020 akkusähköinen auto on jo vakiinnuttanut paikkansa tulevaisuuden teknologiana.
Neljän vuoden aikana ID.3:sta odoteltaessa maailma Volkswagenin ympärillä on muuttunut. Kisa sähköistämisen suhteen jatkuu, mutta se ei ole enää tärkein ottelu.
Ruorimies Diess kääntää isoa laivaa
Volkkarin toimitusjohtaja Herbert Diess piti tammikuussa 2020 puheen joukoilleen. Herbertin puheenvuorossa ei mainittu BMW:tä, ei Mercedes-Benziä. Mutta Tesla mainittiin – se oli koko puheen ydin.
Muun muassa näin:
“Ladies and gentlemen, we are valued like an automobile company, Tesla like a tech company. – – In the future, the automobile will be the most complex, valuable Internet device suitable for the masses. – – The networked car will almost double Internet time. The car will become the most important “mobile device”. When we see this, we understand why Tesla is so valuable from an analyst’s perspective.”
Huomionarvoinen on myös Diessin huomio Nokiasta:
“I remember a situation in which I had Nokia employees – I had taken over a few hundred – explain to me how they went down in the fight against Apple. The logic was: “We have 43 different mobile phones, the right one for everyone, nobody wants touch, you have to charge the iPhone at least once a day, while our battery lasts for a week“. And: Nokia had record years, but was practically already dead.”
Diessin puhe kannattaa lukea kokonaisuudessaan. Vaikuttaa siltä, että Diess on ymmärtänyt jotain asioista. Kuka tahansa joka on ajellut Teslaa päivän tai pari, alkaa ymmärtää jotain asioista, jotain siitä minkälaisia autojen oikeasti pitäisi olla.
Vaikka autojen sähköistyminen ja päästövähennykset ovat tärkeitä, ovat digitalisaatio ja ohjelmistot liiketoiminnan ja käyttökokemuksen kannalta tärkeämpiä. Teslan mallit ja ID.3 ovat tietysti sähköautoja kaikki, mutta niiden ydin on yhdistettävyydessa, palveluissa ja kokemuksessa.
Tämän sekä Diess että Musk ymmärtävät.
Lue myös: Tesla ei ole ainoa kilpailija, joka käyttäjärjestelmämarkkinalla pelaa. Kirjoitin autojen käyttäjärjestelmistä ja digitalisaatiosta reilu vuosi sitten.
Marraskuussa Volkswagen esitteli satojen mijardien investointisuunnitelmaa seuraavalle viidelle vuodelle, tässä tilaisuudessa Tesla mainittiin jo 31 kertaa. Ei jää epäselväksi mikä on konsernin ykköshaastaja.
ID.3 on kannanotto, jolla Volkswagen ilmoittaa olevansa kisassa vahvasti mukana. Konsernitasolla ID.3 muodostaa Porsche Taycanin kanssa keihäänkärjen sähköistyville ja digitalisoituville markkinoille.
ID.3:een ja laajemmin koko ID-sarjaan kohdistuu suuria odotuksia. Autona ID.3 on yleisesti varsin onnistunut, mutta ei tietenkään täydellinen.
Ovatko kuluttajat oikeasti valmiita vaihtamaan sähköautoon? Onko ID.3 riittävän edullinen? Onko se sopivasti erilainen? Miten COVID-19 -epidemia lopulta vaikuttaa autokauppaan ja kuluttajien käytökseen?
Näitä kysymyksiä pohdittaneen syvällisesti Wolfsburgissa. Ja Palo Altossa.
Teksti ja kuva: Tuomas Sauliala
”Ovatko kuluttajat oikeasti valmiita vaihtamaan sähköautoon? Onko ID.3 riittävän edullinen? Onko se sopivasti erilainen?”
Nyt 3.4.2022 olimme vaimoni kanssa vaihtamassa Toyota hybridien jälkeen Prius plugin hybridiin. Ominaisuuksiltaan erittäin miellyttävään autoin, alustaa myöten. Mutta emme sittenkään tarttuneet tarjoukseen.
Negatiivinen kokemus voi aiheuttaa myönteisen lopputuloksen. Se oli taloyhtiöidemme pysäköintiä hallinnoivan isännöitsijän vastahanka hidaslataukseen lämmityspistokejärjestelmästä.
Käytännössä, jos haluaa hyötyä latadattavasta hybridistä, se on laitettava päivittäin lataukseen. Tässä vaiheessa tuli mieleen täyssähköauto. Perheeni ajoissa sopivan kokoisella akulla riittää julkisissa pisteissä lataus jerran kaksi viikossa tai parissa.
Päädyimme id3:een. Se oli samalla varustetasolla Prius pluginia halvempi, tilavampi. id3:n koeajon jälkeen olisin vaikka myynyt munuaisen saadakseni sen auton.
Toyota kuppasi liian kauan, vaikka luultavasti se tekee niin hienon sähköauton, että saattaa harmittaa, etten odottanut.
ID.3 on varmasti hyvä valinta. Vetokoukkua ja kattotelineitä ID.3:een ei saa, mutta jos sen kanssa pärjää, ei ongelmia pitäs tulla. Omaan makuun Volkkarin ajettavuus on paljon parempi kuin Priuksen. Ja jep, täyssähköauto toimii ihan OK vaikka pihassa ei joka yö voisikaan ladata, kunhan jossain pääsee vakioluontoisesti lataamaan (ehkä töissä, ehkä ruokakaupan pihassa).