Päivitys: BMW:n oman ilmoituksen mukaan kantama olisi noin 180 km. Tämä kuulostaa hyvin realistiselta.
BMW julkisti viimein virallisesti uutisen akkupäivityksestä, joka oli yleisesti tiedossa jo pitkin kevättä: BMW i3 -sähköauto saa kesällä uuden, jopa 50% suuremman ajoakun. Akku on tilavuudeltaan vanhan kokoinen,mutta hieman painavampi.
Uusi akusto on kapasiteetiltaan 33 kWh, josta reilut 31 kWh on käytettävissä. Akun koko on linjassa aiemmin julkaistun 30 kWh Nissan Leafin kanssa. Nyt suurista autovalmistajista vain Volkswagenilla on e-Golffinsa päivittämättä. Tammikuun CES:ssä julkaistujen tietojen mukaan 30 kWh e-Golf tulisi markkinoille ensi vuoden alussa.
Kirjoitin BMW i3:sta arvion viime vuonna.
Leafiin ja e-Golffiin verrattuna i3 on kuitenkin selvästi taloudellisempi. Niinpä se pääsee karkeasti samankokoisen akun turvin pidemmälle. I3:lla voidaan kohtuullisen helposti saavuttaa noin 200 kilometrin ajomatka yhdellä latauksella. Kovaa mentäessä ja kylmässä ajettaessa vähemmän.
Netissä liikkui kevään mittaan huhuja myös polttomoottorilla varustetun REx-version myynnin loppumisesta. Tämä huhu ei ainakaan toistaiseksi ole osunut oikeaan, polttomoottorin myynti jatkuu. Toisaalta polttoainetankin kokoa ei olla kasvattettu akuston kanssa samassa suhteessa. Juuri pieni parinkymmenen kilowatin bensakone tekee i3:sta varsin käyttökelpoisen, erityisesti meillä Suomessa missä CCS-pikalaturit ovat edelleen epäluotettavia ja melko harvassa.
BMW i3 muuttuu päivityksen myötä entistä mielenkiintoisemmaksi autoksi. Tekniikan Maailman tietojen mukaan i3:n lähtöhinta Suomessa olisi karvan alle 40 000 euroa. Näin se on samassa hintaluokassa Leafin ja e-Golfin kanssa. Suomen hinnoittelusta saadaan lisätietoja toukokuun aikana kun auto varsinaisesti esitellään lehdistölle.
Teksti: Tuomas Sauliala
Kuvat: Tuomas Sauliala, BMW